ARTIKAL KEDUA AHMAD AMZAD : ROSAKNYA LEGASI WARISAN AKIBAT PEMBINAAN DRAWBRIDGE

  Oleh : Ahmad Amzad Hashim / 09.02.2017 Masyarakat selalu didedahkan dengan perusahaan bot tradisional di Pulau Duyung sebagai satu warisan...

 


Oleh : Ahmad Amzad Hashim / 09.02.2017

Masyarakat selalu didedahkan dengan perusahaan bot tradisional di Pulau Duyung sebagai satu warisan kemahiran seni pembinaan bot kayu yang unik di dunia kerana tidak menggunakan paku atau skru sebaliknya penggunaan pasak.

Itu yg selalu diberi liputan.

Di sisi yang lain kewujudan industri pembinaan kapal moden yg satu satunya dalam negara ini penguasaannya dari segi ekuiti dan kemahiran berjaya dipegang oleh orang melayu seolah olah dipandang sepi oleh pemimpin tempatan.

Muara Sungai Terengganu menempatkan limbungan pembinaan kapal moden seperti MSET Shipbuilding Corporation, Limbungan Kay Marine, Limbungan Sejati dan pelbagai ‘slipway’ pelbagai saiz yang lain.

Saiz pasaran tahunan bagi industri ini digabungkan semua sekali bernilai ratusan juta ringgit setahun.

Sewaktu saya masih di MSET lebih sepuluh tahun yang lalu, MSET adalah pelanggan terbesar Maybank untuk seluruh pantai timur dengan menggunakan pelbagai kemudahan pembiayaan yang pelbagai jenis berjumlah ratusan juta setiap tahun.

Industri ini merancakkan pemintaan pelbagai jenis kredit, insurans.

Dengan siapnya projek memperdalamkan muara, pembinaan benteng pemecah ombak, industri ini sedang bergerak dari pergantungan pasaran kapal kerajaan ke kapal komersil khususnya kapal kapal sokongan industri petroleum yang lebih besar saiznya dan besar nilai pasarannya kerana masalah kapal tidak boleh masuk sudah diselesaikan oleh projek memperdalamkan muara.

Beberapa syarikat pemilik kapal ‘offshore’ telah menempatkan armada mereka di Pulau Duyung misalnya syarikat Aims Global.

Pemilik pemilik kapal seperti Tanjong Offshore, Borcos, Inai memilih Kuala Terengganu untuk membina kapal offshore mereka. Ada yg mencecah RM50 juta untuk setiap buah kapal.

Saya difahamkan di Pulau Duyung telah ada terminal jetty ‘offshore bunkering’.

Stesen kapal kapal offshore masuk berlindung dan berlabuh bagi menambah bekalan, mengisi minyak dan air bersih, penukaran ‘crew’ dan lain lain lagi.

Ada maklumat bahawa telaga telaga baru yg sedang diteroka semakin jauh ke laut. Maka keperluan pengangkutan maritim akan turut meningkat.

Malah dikatakan Kuala Terengganu lebih berpotensi jadi tumpuan dimasa hadapan kerana ia tidak jauh dari pusat bandar yg menempatan pelbagai hotel, restoran, rekreasi bagi kemudahan kapal kapal yg berlabuh yg ramai anggotanya.

Pantai Timur yang terdedah angin monsun memang terkenal ombak yang ganas sehingga menyebabkan hakisan di Kelantan, Terengganu, Pahang dan Johor.

Satu pelan kawalan hakisan shore protection untuk seluruh negara saya difahamkan ada dirangka terutama bagi melindungi kawasan kawasan pantai yang penting dan kritikal.

Ia melibatkan belanjawan yang mencecah ratusan billion untuk jangka panjang mungkin 20 tahun.

Kerja shore protection adalah kerja industri maritim yg besar.

Untuk muara Terengganu sahaja sejumlah RM500 juta dibelanjakan. Pelbagai penambakan seperti untuk pembinaan landasan kapal terbang Lapangan Terbang Antarabangsa Sultan Mahmud akan sentiasa ada dari pelbagai negeri di pantai timur.

Kerajaan tidak sedar nama nama syarikat seperti Inai Kiara dan Liziz secara asasnya adalah kontraktor bagi kerja maritim.

Mereka memperoleh kontrak kontrak bernilai ratusan juta, malah jika dijumlahkan berbillion sedangkan jika industri tempatan dibantu segala segi dan jika ada kemahuan politik yang kuat boleh dikembangkan dan dipersiapkan agar pada masa hadapan tidak perlu lagi menjemput syarikat luar yang jauh bagi menguasai pasaran kerja shore protection yang amat besar nilainya pada masa hadapan.

Dari sudut pendidikan pengetahuan teknikal, Universiti Malaysia Terengganu dianggap peneraju bidang sains samudera, maritim.

Kajian hakisan, hidrografi, hidraulik, sains samudera berkait biologi marin, aquatik, semua pengkhususan itu ada di Universiti Malaysia Terengganu (UMT).

Malah TLDM menghantar pegawai pegawainya untuk kursus kursus khas berkaitan maritim di UMT.

Artikel lalu;

‘Drawbridge’; Musnahnya Legasi Warisan Pesisir Air – Bahagian 1

Jambatan Angkat (Drawbridge) ; Industri Kapal Besar Mungkin Berkubur Selamanya

COMMENTS

Nama

EKONOMI,8,HIBURAN,3,JENAYAH,28,NASIONAL,13,PELANCONGAN,7,POLITIK,35,SEJARAH,2,SEMASA,17,SUKAN,3,
ltr
item
Malaysia Now: ARTIKAL KEDUA AHMAD AMZAD : ROSAKNYA LEGASI WARISAN AKIBAT PEMBINAAN DRAWBRIDGE
ARTIKAL KEDUA AHMAD AMZAD : ROSAKNYA LEGASI WARISAN AKIBAT PEMBINAAN DRAWBRIDGE
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjzBVXAJHA9QlHFQXzlVW9WO0oOetA5z6AQVXheQd6LJbFqlJt-wYnWHuT_AFNjCLlt6mp_6Gu5vb4QDJqC77Xw9XUQPUWrBukeGehHrNYp_sOllALq5sxdZYhsXhM1ty298ze1_6gNM8fou9NLK2XUPPGy9dgahtiZdgVjkW_XcchWPUBTTQeS6_l5/w400-h306/2.JPG
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjzBVXAJHA9QlHFQXzlVW9WO0oOetA5z6AQVXheQd6LJbFqlJt-wYnWHuT_AFNjCLlt6mp_6Gu5vb4QDJqC77Xw9XUQPUWrBukeGehHrNYp_sOllALq5sxdZYhsXhM1ty298ze1_6gNM8fou9NLK2XUPPGy9dgahtiZdgVjkW_XcchWPUBTTQeS6_l5/s72-w400-c-h306/2.JPG
Malaysia Now
https://www.malaysia-now.com/2022/09/artikal-kedua-ahmad-amzad-rosaknya.html
https://www.malaysia-now.com/
https://www.malaysia-now.com/
https://www.malaysia-now.com/2022/09/artikal-kedua-ahmad-amzad-rosaknya.html
true
6790381998563311727
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content